Monte Lefre 1305m

Czas – około 5 godzinTrudność – średnio-łatwy
W czasie Pierwszej Wojny Światowej szczyt Lofre pełnił ważną rolę strategiczną prze kontroli regionu i obserwacji ponieważ otacza region między Agnedo i Borgo Valsugana. Nawet obecnie widoczne ślady zostawione przez 101° Kompanie Del Genio Militare Italiano z 1916 roku. Z tąd widoczny jest prawie cały region Valsugan. Szczyt dostępny jest również samochodem z Pradellano, do schroniska Lefre na 1282 metrów, 10 minut od punktu widokowego. W tej okolicy znajduje się most Orco, który jest jednym z największych obiektów tego typu w alpach mający długość 60 metrów. Długość naszej trasy to około 17km.

Most Orco
Trase zaczynamy w miejscowości Fracena (448 m.) gdzie zostawiamy samochód. Wchodzimy na szlak 329, który prowadzi na Lefre.
Zalecamy krótkie zboczenie z trasy, aby zobaczyć stary kościół S. Vendemiano (1513), który stoi na wzgórzu, z którego roztacza się widok na Iwano Fracena, zamek Iwano i Valsugana. Jest to jeden z najstarszych kościołów w dolinie Strigno i przez wieki była to siedziba pustelników.

Zamek Ivano w miejscowosci Fracena

Zabytkowy kośció w Fracena z 1513roku
Następne idziemy dalej naszym szlakiem. Po około 40 minutach na wysokości 700 metrów dostrzegamy znak wskazujący most Orco. Po dotarci na miejscu widok zapiera dech w piersiach. Niestety jak to zawsze bywa zdjęcia nie oddają uroku tego miejsca.

Łuk ma 72,5 metrów długości i szerokość 4,5 metra.

Ostrzeżenie: Uwaga na szlak znajdujący się za mostem. Brakuje balustrad a jeden nieuważny krok moze spowodować upadek z 50 metrów.

Łuk Ogre ma swoją legendę: mówi się, że pasterz, zagubiony wśród skalistych skał góry Lefre, schodząc ze stadem do wsi, żeby uratować siebie i zwierzęta sprzedał swoją duszę diabłu, który utworzył łuk Ogre pozwalający na bezpieczny powrót.
Punk widokowy Cimone na Lefre

Widok na szczyt dodici
Po obejrzeniu łuku wracamy na sszlak 329, który od tego miejsca jest troche bardziej stromy jednak wciąż droga nie sprawia trudności. Wkońcu docieramy do schroniska Lefre (1282m.). Kilka metrów z tąd znajduje się punkt widokowy Cimone.
Schronisko lefre
Wrócić mozna na dwa sposoby wracając tą samą trasą lub iść drugą stroną jak też zrobiliśmy my. Szlak jest kiepsko oznakowany i łatwo się zgubić.  Szlak nie jest oficjalny więc nie polecam go osobom ze słabą orientacją w terenie.  My wróciliśmy do schroniska i z tamtąd szliśmy kawałek drogą asfaltową w kierunku Pradellano.  Na wysokości 1000 metrów powinniśmy dostrzec szlak w kierunku Ivano Fracena.
Szlak jest rzadko uczęszczany dlatego nlezy być uwaznym. Roślinność sprawia wrażenie jakbyśmy się przenieśli do amazońskiej dżungli :)